søndag den 8. maj 2011

Ruiner og butikspasser

Stod op kl 6.30, for at nå at få morgfenmad, inden turen gik til Tiwanaku.
Jeg valgte at blive hjemme, dels fordi jeg har været der og fordi jeg skal på jagt efter flybilletter
til Santa Cruz.
Kl 7 gik vi til cafeen, som IKKE havde åbnet dørene endnu. Vi stod og hang lidt udenfor
og kl 7.30 kom ejeren løbende. Vi havde ikke meget tid at spise i, for bussen ville
være ved hotellet mellem 8 og 8.30. Ikke noget problem, sagde ejeren, som fluks ringede til
agenturet og bad dem hente de 3 danske passagerer hos ham i stedet forn på vores hotel.
Super service.
Kl. 8.10 ankom bussen og de 3 andre drog afsted og jeg betalte vores regning og gik tilbage til hotellet.
Jeg satte mig endnu engang på trappen foran hotellet, og havde ikke siddet længe inden jeg blev antastet af en ældre herre, som angiveligt ville have noget af mig. Jeg prøvede at vifte ham væk, men
uden held. Pludselig kom købmanden ( overfor hotellet) styrtende og sagde en masse til manden.
Det eneste jeg forstod var, at han skulle lade GRINGOERNE være. Han gik nu ca 10m væk, men da købmanden var gået igen, kom han tilbage, nu mere anmasende end før. Jeg ville pakke sammen og gå ind, men i det samme kom købmanden igen, denne gang med en meget streng mine på. Han tog fat i manden og råbte på en betjent. Men så fes den ind og manden gik.
Jeg sagde selvfølgelig tak til min "nye bedste ven" og han sagde at det var så lidt og at der jo desværre er idioter allevegne. Forstod også at han sagde, at det ikke var så underligt at turisterne blev bange for La Paz.
Jeg var nu blevet mere irreteret end bange, men forstod helt og holdent, hvad købmanden mente.

Jeg nød solen i en god times tid. Turde ikke sidde længere i "højfjeldssolen".
Mens jeg sad på trappen, blev jeg af nobokonen, som har en lille forretning, bedt om at kigge efter butikken.
Der kom kunder og jeg måtte, på mit bedste spanske, bede dem om at komme igen om 1 time.
Da konen kom tilbage, råbte hun Tak, senora ...ikke noget med gringa denne gang :-)

Jeg gik til TAM kontoret ( Bolivias militær fly ) og købte flybilletter til os alle fra Cochabamba til Santa Cruz d. 12. Pris ca 300 kr pr. person. Lækkert at det ikke er dyrere og at vi sparer ca 12 timer i bus.

Redin, som er sønnen i huset, kom og talte med mig i en lille times tid. Øv, hvor mangler jeg
mange spanske ord. Selvom jeg forstod det meste, så er det meget lidt tilfredsstillende ikke at kunne
føre en rigtig samtale. ( Det gik dog ved hjælp af ord, fagter og flere fagter). Sød ung mand, som skal studere turisme.
Søren, Kizzie og Lillian kom hjem fra udflugten kl 16.
Det havde været en fin tur, men deres guide havde ikke været specielt god. I Tiwanaku er der ikke specielt meget ruin at se, men historien på stedet er fin. Stedet dateres tilbage til 1500 før vores tidsregning, og så vidt jeg husker, så boede der i selve centrum af stedet ca 20.000 præster og hellige, mens der omkring stedet boede 100.000 mennesker. Stedet fungerede i ca 3000 år. Imponerende mange mennesker på et forholdsvis lille sted.
Deres hjemtur havde været noget af et show og altsammen fordi der skulle luft i bussens ene hjul.

Vi var alle 4 trætte efter gårdsdagens "udskejelser" og gik derfor tidligt i seng.

Billeder lagt på: http://fotos.loneblume.dk/

Pas på jer selv

KH
Lone
og de 3 andre

2 kommentarer:

  1. Hej igen
    Jeg forstår på dit indlæg at I skal forbi Cochabamba.
    Min svigerinde Beatriz har en lille resturant i den østlige del af byen. Hvis i har lyst at besøge den og få noget typisk boliviansk mad så er adressen her:
    Resturant "Aires"
    Direction: Av. America (Oste)
    Pje.Julia Fortun entre N.Olmos y N.Paganini.
    Det kan være lidt svært af finde !!!
    Evt. lad taxi-chaufføren ringe op til mobil 72400623 for rute vejledning.
    Hils fra Michael.
    Hvis I mangler overnatningsmulighed eller en base i Cochabamba, så lad mig det vide!!.
    Fortsat god tur.
    Mvh Michael Rasmussen/Vemmelev

    SvarSlet
  2. Tak skal du have. '
    Der er stor mulighed for, at vi aflægger din svigerinde et besøg.
    Vi har fundet et sted at bo...

    tak for meldingen

    KH os 4

    SvarSlet