søndag den 1. maj 2011

Findes det større ?

Vi havde bestilt vækning til kl 6, men kl ca 5 blev jeg vækket af naboen, som havde låst sig ude.
Lillian skulle åbenbart ud at se, hvad Kizzie lavede på terrassen og lukkede døren efter sig...uden at have
nøgle med. Nå, men jeg skulle jo op alligevel. Jeg sagde farvel til direktøren og tak for fin behandling.
Vi spiste morgenmad og blev som aftalt hentet kl 7.
Vi kørte langs venstre side af dalen op mod Colca kløften. Et utroligt sceneri og et meget flot vejr.
Sol og blå himmel. Det er imponerende at se alle "terrasserne", som tilsyneladende dateres helt tilbage til inka'erne. De er lagt efter nøje udregnede principper.
Selve Colca dalen blev opdaget i 1951 af 2 amerikaner, der fløj over dalen. De fotograferede dalen
og tog billederne med hjem. I 1970 blev den første vej derud etableret og i 79 kom det første hotel.
Der boede selvfølgelig mennesker inden, og de klarede sig, som mange af dem stadig gør,
ved at bytte sig frem. Nederst i dalen dyrker man frugt, lidt højere oppe dyrkes diverse kornarter og øverst
går deres kvæg og lamaer. Det betød, at hvis man f. eks. havde en ko, så kunne noget af kødet byttes på
markedet til frugt og korn. OG...de behøver ikke mere. Giver lidt stof til eftertanke!
I inkatiden boede der 80000 mennesker, der udelukkende var beskæftiget med landbrug.
Efter spaniernes ankomst er der max. 5000 mennesker der vedligeholder området.
Vi fortsatte mod Crus del Conder og vi håbede på at komme til at se en rigtig kondor eller to.
Vi fik 1 time på stedet og så heldigvis kondorer i snesevis. Det var så stort!
Gåsehuden meldte sig fluks. De svævede over os, under os og nogle satte sig på en sten blot 10 meter
fra os. Det var den mest fantastiske oplevelse man kan forestille sig.
Jeg havde det faktisk sådan, at hvis vores tur af ukendte årsager skulle slutte nu, så var det OK.
Udover det eventyrlige i at se kondoren, så er selve canyonen et kapitel for sig selv.
Grand canyon kan godt pakke sammen.
Alt godt har en ende...og vi sagde farvel og tak til kondorerne og kørte til Chivay, hvor vi skulle
med bus til Puno. 6 timer mere...og vi ankom efter en meget lang dag til Puno.
Nu startede showet med at finde et hotel..og efter hårde forhandlinger fik vi et sted at sove.
Hvis Colca lodge havde 5 stjerner, så har dette sted minus 2...men ok..blot 2 nætter.
Vi smed vores rygsække, efter at Lillian havde proklameret at hun fandme aldrig blev backpacker, og gik en tur i byen, som var fuld af liv pga af lørdagens store marked.
Tilbage på hotellet og fik sendt mail til Diego, som har sørget for en fed tur til os d. 2 maj.

Godnat fra Puno og fra 3 trætte piger.

Billeder lagt på: http://fotos.loneblume.dk/
Pas på jer selv og hinanden