torsdag den 19. maj 2011

Santa Cruz - Roboré ...a la Dakar

15/5-2011
Mekanikeren og hans lift
Kizzie er desværre ikke rigtig frisk og starter penicillinkur i dag. Vi er alle stemt for en slaske dag.
Kizzie kommer dog i tøjet kl.16 og vi mødes ved poolen, det stormer stadig meget.
Kl. ca.19 gik vi på Piccolo for at spise. Vi hyggede os lidt og gik hjem ca. kl. 22, og det var den dag.

16/5 2011
 Vågnede kl. 7 for at konstatere at det stadig stormer - men nu med blå himmel. Vi fik vasket lidt og pakket rygsækkene, som sættes i depot er på Hotellet.
Kizzie er heldigvis frisk nok til at ville med på tur. Carlos ringede og sagde at bilen var klar ca. kl.15 og vi tog derfor bussen hjem til Carlos og Tere, hvor vi ankom ca. kl.14.15.
Vi pakkede bilen og satte os ind, med mig i bagagerummet og kørte. Men ØV bilen var ikke i orden, så vi kørte på værksted, hvor man efter en times tid fandt ud af det var 4-hjulstrækket, der var i "u-du".
Carlos valgte at få det frakoblet, og vupti så var lyden væk.
Nu startede den 6 timers lange køretur mod Roborè. 42 km. af turen blev kørt på en slem, slem grusvej. Jeg fløj rundt i bagagerummet, når Carlos, med lidt for stor fart, ramte hullerne i vejen.
Kl. 22 stoppede vi i San Jose for at spise aftensmad, og vi valgte at betale gildet, som "sneg sig op" på 120 kr for 6 mennesker.
To timer senere var vi i Roborè, hvor Carlos havde bestilt værelser til os på et rigtigt hyggeligt hotel, som hedder Choboreca. Det er rigtigt fint og meget rustikt, med alle møbler i groft træ eller rafter. Flot.

17/5-2011
Fedt at stå op til fuld sol. Efter morgenmaden kørte vi til Santiago. Der gik Carlos rundt for at finde en der kunne fortælle hvornår kirken åbnede. Samtidig kom en ung mand og talte med Tere, og det viste sig at han var guide i landsbyen og de omliggende naturserværdigheder. Tere hyrede ham til at gå med op til El Mirador.
For Lillian var det en temmelig hård optur, p.g.a. de mange trappetrin og for Søren var "barnemad".
Turen op gennem den tætte skov var flot og belønningen for vores "hårde" arbejde fik vi da vi nåede toppen.
Imponerende udsyn. På begge sider var der, så langt øjet rakte, skov og atter skov.
Vi så kæmpe sommerfugle og grippe. Sad og nød stilheden lidt inden vi begyndte nedstigningen, som foregik af en anden rute, og i øvrigt ikke var slem. Fin tur.
Aquas Calientes
Vi kørte tilbage til Santiago og spiste frokost, og fik set kirken, som er en af Jesuit missionerne i Bolivia.
Vi fortsatte nu turen til Uquas Calientes, som ligger ca. 20 km. fra Roborè. Det er en lille sø, dannet af en masse naturlige varme kilder. Vandet er ca. 50 gr. varmt og vanddybden er ca. 20 cm.
På de steder hvor kilderne springer, virker bunden som kviksand, uden at være det. Når man kommer gående ryger man i hullet til midt til brystet, men på grund af den varme kildes opdrift, kan man ikke komme længere ned. Vild fornemmelse.
Vi blev i vandet ca. en 1/2 time, og gik derefter rundt og nød området, som er utroligt flot. Søen er omkranset af skov, palmer m.m. Vi så et par tukaner og massevis af hvide Ibisser.
Tilbage til Roborè hvor Kizzie og jeg hyggede os i hængekøjerne en god times tid. Fed dag!

18/5-2011
Chochis
Så er den gal igen, med Carlos bil og han kører på værksted. Det viser sig 3 timer senere at der var noget galt med bagtøjet.
Da det er lavet kører vi tilbage mod Santa Cruz, og stopper i Chochis. På vej derop tror vi det kun er en klippe vi skal se, men det er så meget mere. Man har bygget en noget anderledes kirke med de mest utrolige udskårne træarbejder. Der var udendørs prædikestol.
Det er faktisk svært at beskrive stedet, udover at der åndede fred og idyl, og vi håber at billederne kan vise lidt.
Vi fortsatte tilbage over stok og sten, især sten. Vi var alle godt ømme i bagen da vi nåede Santa Cruz ca. kl. 23.
Selv om det var en meget lang køretur, var den en fin dag med massere af oplevelser.
Vi bor igen på Hotel Internacional.
Godnat fra os. Imorgen er vores sidste dag i Bolivia ..

Der er nye fotos lagt på: http://fotos.loneblume.dk/